Nazomerweekend Sauerland

Verslag van het NKBV Regio Noord-Holland herfstwandelweekend Sauerland in Langewiese van vrijdag 19 t/m dinsdag 23 oktober 2018

Tekst: Herman Lohman

Foto’s: Paul Peeters en Herman Lohman

Langewiese is een klein dorpje aan een doorgaande weg ongeveer acht kilometer van Winterberg. Met totaal 25 deelnemers/sters verbleven we in de Gütersloher Skihütte. Via een kort maar bovenal steil weggetje naar beneden kwam je bij dit pension. Deze skihut was heel geschikt voor ons. Er was een redelijk ruime keuken met vaatwasser en op de 2 etages boven waren diverse niet te ruime slaapkamers en een echt lager. De douches waren prima.

We zaten vlak bij de skigebieden van Winterberg. Als er geskied wordt, stelt dit eisen aan het terrein: je moet liefst lange afdalingen kunnen maken. En dat hebben we gemerkt tijdens onze wandelingen want een aantal keer hebben we flink lange steile hellingen naar boven gelopen. En ook soms behoorlijk steile afdalingen. De eerste wandeldag liepen we naar 841,5 meter hoogte, de Kahler Asten. Het hoogste punt in het Sauerland. Op de top staat een weerstation en er is een restaurant. Toen we hier op onze eerste wandeling aankwamen, was het nog mistig. Daardoor was het uitzicht zeer beperkt maar we hebben bij dit hoogste punt een rondwandeling gemaakt en toen we hier terugkwamen was de mist opgetrokken en waren er weidse uitzichten. We hebben hier een verrukkelijke horeca-stop gehouden. Wat opviel bij de Kahler Asten was het grote parkeerterrein op de top en er is ook een bushalte. Kortom: heel veel mensen willen graag terug naar de natuur maar liever niet te voet.

Gingen we de eerste dag naar de hoogste top in het Sauerland, de tweede dag wandelden we naar de op een na hoogste top: de Ziegenhelle (817 m.) met een uitzichttoren. We hadden in onze club deze keer slechts één fietser. Min of meer per ongeluk is deze fietser ook bij deze toren geweest. Zowel hij als wij hebben gemerkt dat er in het Sauerland veel lange steile hellingen zijn.

We hebben mooie wandelingen gemaakt. Veel weidse vergezichten, bos en landerijen. Er zijn in deze omgeving weinig loof- en des te meer naaldbomen. En waar de kerstbomen vandaan komen, weten we nu ook. Onderweg zagen we diverse kerstboomkwekerijen.

We hebben een heel mooie zomer en nazomer gehad met weinig neerslag. Dat was hier ook te merken. Diverse bronnen en stroompjes, aangegeven op de kaart, kwamen we in het terrein niet tegen: opgerdroogd. En daarom deze keer door mij geen risicovolle oversteek van een riviertje onder het toeziend oog van de groep, waarbij het de bedoeling is droog over te komen wat tot nu toe altijd net lukte.

We hebben behoorlijk goed weer gehad. Een keer zijn de temperaturen ’s nachts even tot onder het vriespunt gedaald. We hadden mist en bewolking maar ook veel zon. Op zondag konden zelfs de broekspijpen er even afgeritst worden.

We hadden een groep voor de lange en een groep voor de korte afstand. De lange groep liep gemiddeld 24 km per dag en de korte groep 18-20 km. Het vertrek was altijd om 9.00 uur. Bij terugkomst was er koffie/thee met een plakje cake erbij. De eerste dag was er bij terugkomst ook heerlijke zelfgebakken appeltaart van een van de deelneemsters. De maaltijden van Jan Boomsma, Dick en Trudi waren elke dag een feest.

En of er nog opvallende gebeurtenissen waren? Jazeker! Twee mensen in onze groep hadden los van elkaar met autopech te kampen. Ze wisten zelf een garage te bereiken. Helaas konden hun auto’s niet direct gerepareerd worden. Ik heb ze opgehaald, in beide gevallen aan het eind van de middag. Het lukte net voor het echt donker werd weer terug bij onze hut te zijn. Gelukkig hadden ze die autopech niet al te ver weg van Langewiese. Een droevig bericht was toen wij hoorden dat Wim Kok was overleden.

Op de dag van vertrek terug naar huis, dinsdag 23 oktober, maakten we met 12 man ’s morgens nog een korte wandeling. We wandelden regelrecht de herfst in. Het was voor het eerst koud, het regende licht en de zon liet zich niet meer zien. Aan die hele mooie lange (na-)zomer kwam nu toch echt een eind.